لنز دوربین قطعه ای اپتیکی است که عموما از قرار گرفتن چند عدسی اپتیکی درون یک استوانه ساخته می­شود و نقش آن این است که نور رسیده از یک جسم را با عبور از خود به صورت مناسب ( دلخواه) به حسگر تصویر دوربین هدایت میکند. درواقع استفاده از لنزهای مختلف امکان مشاهده و عکاسی از دنیای اطراف را به گونه ای متفاوت از آنچه چشم انسان به صورت طبیعی جهان پیرامون را می­بیند، فراهم میسازد.استفاده ی به جا و خلاقانه از لنزهای مختلف یکی از اصولی ترین تکنیکها و پایه های عکاسی پیشرفته و هنری به حساب می آید.

lens-1

 

هر لنز ویژگیهایی دارد که به وسیله ی آن شناخته می­شود و نوع تصویر ثبت شده را تا حد زیادی تعیین میکند این ویژگی ها را معمولا روی لنز در بخش جلوی استونه ی لنز مینویسند( شکل بالا)از جمله:

lens-2

 

فاصله ی کانونیFocal Length: فاصله ی کانونی لنز به صورت فاصله ی بین حسگر دوربین تا مرکز نوری لنز، در حالتی که لنز روی بینهایت فوکوس شده است تعریف می­شود. مرکز نوری نقطه ای است که نور بخشی از فضای جلوی دوربین ( که لنز روی آن فوکوس کرده است) به صورت همگرا به آن نقطه میرسد ( در شکل با دایره ای که نقطه ی برخورد پرتوهای آبی رنگ است نشان داده شده است). هرچه فاصله ی کانونی کوتاه تر باشد ، میدان دیدی که از منظره ی روبرو ثبت می­شود عریضتر و بزرگتر است ولی زوم کمتری داریم (جزئیات کمتری ثبت می­شود) و هرچه فاصله ی کانونی بیشتری داشته باشد، میدان دید تنگ تر و محدود تری دارد ولی زوم بیشتری داریم (جزئیات بیشتری ثبت می­شود) مقایسه بین عکسهایی که از یک منظره با لنزهایی که فاصله های کانونی متفاوتی دارند گرفته شده است نکته ی بیان شده را به خوبی نشان می­دهد:

 

lens-3

 

lens-4

 

نسبت لنزLens Ratio :

 

نسبت لنز-که آن را با fنشان میدهند- درواقع بیان گر میزان حداکثر گشودگی ممکن روزنه (دریچه ی دیافراگم) است. عدد نوشته شده با گشودگی روزنه رابطه ی عکس دارد. یعنی هرچه نسبت لنز بزرگتر باشد امکان گشودگی روزنه کمتر است و برعکس! دقت کنید که گشودگی روزنه تعیین می­کند چه مقدار نور از صحنه ی عکس برداری ما به سنسور برسد، پس هر چه دیافراگم گشوده تر شود ( نسبت لنز کوچکتر باشد) نور بیشتری به سنسور می­رسد و امکان ثبت تصویر با کیفیت بالاتری فراهم می­شود. لنزهای زوم دار با کیفیت، برای فواصل کانونی متفاوت ضریب F ثابتی ارائه می دهند( به عنوان مثال f/2.8 در ۳۵ میلیمتر و f/2.8 در ۸۰میلیمتری)؛ در حالی که در لنزهای با کیفیت کم تر، با بالا رفتن فاصله کانونی ضریب F هم تغییر می کند –بیشتر شدن F به معنی کمتر شدن نور شیده به سنسور خواهد بود-(مثلا f/3.5 در ۲۸ میلیمتر و f/5.6 در ۸۰ میلیمتری) ؛ و این یعنی بعد از زوم کردن لنز از حالت عریض به تله فوتو، حداقل یک اِستِپ نور را از دست داده اید. یک لنز با عدد f کمتر (با دریچه دیافراگم عریض‌تر) لنزی با کیفیت بالاتر به حساب می‌آید که به شما اجازه قدرت مانور بیشتری می‌دهد. به عنوان مثال چنین لنزی روشن تر است و به شما اجازه می‌دهد در شرایط کم نور عکس‌های بهتری بگیرید. در ضمن این لنزها عمق میدان کمتری هم در اختیار شما قرار می دهند. بر این اساس هر لنزی که f/2.8 یا کمتر باشد، یک لنز حرفه‌ای به حساب می‌آید و طبیعتا قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

 

سایز حلقه ی لنز: عدد دیگر نوشته شده روی لنز ، درواقع قطر موثر قاعده ی استوانه ی لنز (یا به عبارت ساده تر قطر لنز) را مشخص میکند

 

 

در مبحث بعدی به انواع لنزهای در دسترس و ویژگیهای هردسته می­پردازیم :)

 

دیدگاه‌ها   

0 #1 سپاس و سوالمحمد 1394-10-13 10:40
باسلام و عرض تشکر مجدد
عدد نوشته شده روی لنز 4-1:2.8 می باشد. 2.8 مربوط به نسبت لنز است اما تکلیف 1 و 4 چیست؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

Photogram Designed by Mina Doosti

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است