RSS

انسل آدامز (Ansel Adams)

Ansel-Adams

انسل ایستون آدامز (Ansel Easton Adams (1902/20/2 - 1984/22/4 - عکاس آمریکایی و طرفدار حفظ منابع طبیعی بود. عکس های سیاه سفید منظره های غری آمریکایش، مخصوصا پارک ملی یوسمیتی Yosemite National Park ، به صورت گسترده ای بر روی تقویم ها، پوسترها، و در کتاب ها چاپ شده است.

آدامز به همراه فرد آرچر Fred Archer، سیستم منطقه (Zone System) را به عنوان راهی برای مشخص کردن آشکارسازی مناسب وتنظیم کردن کنتراست چاپ نهایی توسعه دادند. وضوح و عمق نهایی، عکس هایش را مشخص می کرد. آدامز در درجه ی اول از دوربین های با قالب بزرگ استفاده می کرد زیرا رزلوشن بالای آنها به اطمینان از تیزی (sharpness) در عکس هایش کمک می کرد.

آدامز گروه f/64 را به همراه دوستان عکاسش ویلارد ون دیک (Willard Van Dyke) و ادوارد وستون (Edward Weston) تاسیس کرد.

انسل آدامز ۲۰ فوریه ۱۹۰۲ در سانفرانسیسکو به دنیا آمد. پدرش تاجری بود به نام چارلز هیچکاک آدامز. ۱۲ ساله بود که پدر و مادرش به استعداد او در موسیقی پی‌بردند و مشغول یادگیری پیانو شد. در سال ۱۹۱۶ به عکاسی علاقه‌مند شد. اولین گزارش تصویری‌اش را در ۲۰ سالگی به چاپ رساند. اما هنوز آن قدر شیفته عکاسی نبود که پیانو را رها کند، تا آن جا که در ۲۳ سالگی هنوز تصمیم داشت یک پیانیست شود. ۵ سال بعد که با عکاس برجسته ی آمریکایی پل استراند ملاقات کرد، مصمم شد عکاس شود. از آن به بعد نمایشگاه‌های زیادی برگزار کرد و مجموعه‌ها و گزارش‌های تصویری متنوعی از آمریکا به چاپ رساند. چاپ کتاب مقدمه‌ای بر عکاسی، تأسیس بخش عکاسی موزه هنرهای مدرن نیویورک و برگزاری نمایشگاه انفرادی مکان آمریکایی، از فصل‌های کارنامه عکاسی او هستند. انسل آدامز ۲۲ آوریل ۱۹۸۴ در سن ۸۲ سالگی بدلیل نارسایی قلبی که در اثر سرطان وخامت یافته بود درگذشت.

سبک عکاسی آدامز

موضوع عکس‌های انسل آدامز، بیشتر طبیعت و چشم اندازهای غرب آمریکا بود. فرم بیانی در تصویر برای آدامز اهمیت بیشتری از واقعیت داشت. او نگاتیو را مواد خام عکاسی می‌دانست و به چاپ به عنوان مرحله اجرا و به ثمر رساندن اثر، اهمیت بسیاری می‌داد. این حرکت قبلاً توسط استیگلیتز شروع شده بود و نگاه آدامز متأثر از آشنایی با او بود. آدامز دخل و تصرفی که به قابلیت‌های اساسی نگاتیو آسیب نزند را در عکاسی پی می‌گرفت و در همین راستا ابداعات زیاد برای تحول در چاپ و دستکاری نور و قابلیت‌های بصری داشت. او خودش می‌گوید: "من یک کنتراست و زمان نوردهی معینی را به عنوان پایه و اساس به دست آوردم بعد با تغییرات نور و عمل سوزاندن و بعضی اوقات با استفاده از فیلترهای گوناگون کنتراست، نگاتیو را چاپ می‌کنم."

آدامز با تأکید بر فرایند چاپ، راه‌های تازه‌ای را در تکنیک چاپ عکس، پیش پای عکاسان گذاشت. از او به عنوان مردی که علاوه بر هنرمند بودن، یک تکنیسین خلاق چاپ عکس هم بوده، یاد می‌شود. سبکی که آدامز پیش گرفته بود توسط استیگلیتز شروع شده بود استیگلیتیز دوستدار آن بود که همه عکس هایی را که می اندازد دارای واقعیت هایی باشد که عاری از دروغ باشد و مخاطب را تحت تاثیر بگذارد.

عقایدش در عکاسی

او که از سخنگویان برجسته عکاسی صریح بود، در عکس‌ها، نوشته‌ها و آموزش‌های خود نشان می‌دهد که عکاسی باید به واقعیت احترام بگذارد، وی مخالف دستکاری عکاس در نگاتیو است و می‌گوید عکاس می‌تواند بدون متوسل شدن به فنون تاریکخانه ها، زیبایی متنوع و ناب طبیعت را ارایه کند. آدامز به طبیعت عشق می‌ورزید و عکس‌هایی که از مناظر طبیعی و حیات وحش گرفته‌ است شهرت بسزایی دارند. و همچنین او عقیده داشت: "عکاسی یک مرحله از امکانات بیانی انسان است؛ تمامی هنر، بیان چیز واحدی است، رابطهٔ روح انسان با روح انسان‌های دیگر و با دنیا. "

Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
Ansel Adams
Ansel Adams
Detail Download
 
 
Powered by Phoca Gallery
Photogram Designed by Mina Doosti

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است